Írta: Wéber Anikó
Senki sem figyelmeztetett, vagy ha mégis, nem figyeltem
rá. Nem gondoltam arra, hogy már egyetem alatt el kellene
kezdenem kiépíteni a karrierem, és elgondolkoznom azon, hogy
ténylegesen mit szeretnék majd, hogyan tudom elérni, és milyen nehézségek
akadályozhatnak ebben. Az, hogy egyszer állásom lesz és dolgozni fogok,
távolinak tűnt, de biztosnak. Naivan úgy gondoltam, hogy elég lesz a
kitűnő diploma az állástaláláshoz, és hogy majd minden megoldódik, ha
szorgalmasan és jól tanulok. Ezt mondták az iskolákban és otthon is.
Ehhez képest semmi sem oldódott meg. Legalábbis nem magától.
Az egyetem véget ért, és utána kétségbeejtő sötétségbe léptem, ahol egyszerre
bombáztak olyan fogalmakkal, mint személyes márka, önmenedzsment, kapunyitási
pánik, coaching. Bevallom, előtte fogalmam sem volt, hogy ezek léteznek.
Elméletben nagyon egyszerűnek tűnik, hogy ismerjük meg önmagunkat, és minél
korábban kezdjük el építeni a karrierünket és személyi márkánkat, de
gyakorlatban már ott elakad az ember, hogy mit is szeretne? Hogyan is ismerje
meg magát, mint munkavállalót, ha még soha nem dolgozott? Mivel is jár
valójában az a munkakör, amit ő elképzelt magának? És ha már pontosan megfogalmazódott
benne, mit akar, akkor hogyan is valósíthatja meg?
A diploma befejezését és a hiábavaló álláskeresést követően
elkezdtem halmozni a gyakornoki helyeket és önkéntes munkákat, miközben arra
gondoltam: miért nem kezdtem el ezt már egyetem alatt? Miért nem ajánlotta ezt
nekem senki? Megspórolhattam volna jó fél év kétségbeesett munkakeresését, a
sikertelenség érzéséből fakadó önértékelési problémákat és félelmeket, és talán
még egy első rossz állást is.
Mégsem hibáztathatok senkit. A nagyszülők, szülők még abban
a világban nőttek fel, amelyben ha végeztek a tanulmányaikkal, akkor munkát
kaptak. Ennyi. A keresés, önéletrajzokkal való futkosás, állásbörzék,
felkészítő tréningek még kimaradtak ebből a folyamatból. Legalábbis így
mesélik. Akkor mégis ki várhatná el tőlük, hogy erre felkészítsenek? Ezzel
szemben a felsőoktatással és középiskolákkal kapcsolatban már jogosabb elvárás
lenne, hogy igenis nyújtsanak felkészítést, tanácsadást! Ez pedig ne annyiban merüljön
ki, hogy elviszik a diákokat utolsó évben egy-két állásbörzére!
Emlékszem, nálunk középiskolában mit takart a felkészítés.
Beültünk a számítástechnika terembe, ahol kitöltöttünk a gépen egy 10 perces
tesztet, melyben ilyen kérdések voltak: Szereted a száguldást? Szeretsz
kiszolgálni másokat? Majd egy héttel később a kiértékelés alapján
megállapították, hogy én humán beállítottságú vagyok. Ennyi. Ezt a teszt nélkül
is meg tudta volna mondani rólam bárki, aki elbeszélget velem tíz percet.
Ha ekkora a munkanélküliség, ha ennyi igény van a jó
munkaerőre, akkor miért nem készíti fel az oktatás a fiatalokat arra, hogy mi
vár rájuk az álláskeresésé során? Miért olyan nehéz az átmenet az oktatásból a
munka világába? Ezeket a kérdéseket tettem fel magamban a VII. Országos
Tanácsadó Konferencia 10. szekciójában a hallgatóság között ülve október 30-án. Magamban
hevesen bólogattam Tratnyek Magdolna egyetemi adjunktus szavaira, aki elmondta,
a 14 millió európai fiatalt érintő ifjúsági munkanélküliség azt bizonyítja,
hogy nagyon is nehéz az átmenet az oktatás világából a munka világába. Igazat
adtam Dr. Bártfai Edit közoktatási szakértőnek, aki kiemelte: a munkáltatók
elvárása nem egyezik azzal, amire a közoktatás trenírozza a diákokat, és az
iskolának az életpálya-építési kompetencia fejlesztése lenne az egyik
legfontosabb célja! Nem 8. osztályban kell pár napos vagy hetes pályaválasztási
tanácsadást adni, hanem már elsőtől, sőt óvodától el kellene kezdeni arra
nevelni a gyerekeket, hogy felelősek a jövőjükért!
Sok ismerősömre ráismertem Agócs Magdolna, a „Legjobb
vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjének szavaiból,
aki elmondta: állások márpedig vannak, csakhogy a fiataloknak nincs megfelelő
munkatapasztalatuk, irreális célkitűzésekkel indulnak útnak, melyek
sikertelensége esetén tévhitekkel és kibúvókkal nyugtatják magukat. A Legjobb
Vagyok szakembere megoldásként az önkéntesség és gyakornoki program
összefonódását ajánlotta. Erről pedig eszembe jutott, hogy ebben a folyamatban
már a közoktatás is tett egy lépést az iskolai közösségi szolgálat
bevezetésével, melyről több szolgálatot végző diák is mesélte nekem, mennyi
tapasztalatot, fejlődési lehetőséget adott a számára. Remélem, további lépések
is lesznek, és a következő generációknak már könnyebb lesz az átmenet. Addig is
mindenkinek csak azt tudom javasolni, keresse a lehetőségeket arra, hogy
gyakorlatban próbálhassa ki magát különböző területeken és feladatkörökben.
A rendezvényről további beszámoló olvasható ITT.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés