Írta: Szuhai Nóra
Ha vezetésről vagy hatalomról beszélünk általában
mindenkinek magasabb beosztású emberek, igazgatók, csoportvezetők jutnak
eszünkbe. Ezek azonban státuszok, és a vezetés egy viselkedési, gondolkodási és
személyiség együttes, és ez nem beosztás függvénye. A vezetés említése mellett
gyakran beszélünk még a hatalomról és tekintélyről is.
Fontos különbséget tenni az önérvényesítés és az akaratosság között
Az akaratot tekinthetjük jónak, rossznak, de leginkább az
akarat szándéka dönti el az értékét.
Nehéz meghatározni, hogy mitől lesz valaki jó vezető. Az
számít jó vezetőnek, aki tudja érvényesíteni önmagát, magabiztos, erős, képes
kiállni azért, amit akar, és amire szüksége van. A természetes vezetők
beindítják a dolgokat, az emberek pártfogói, gondoskodók, védelmezők, ezért
tiszteletet ébresztenek a többi emberben. Nem fél kockázatot vállalni azért az
ügyért, ami mellett áll, hogy megvalósítsa álmát, és nyomot hagyjon a világban.
Az igazi vezetők karizmatikus egyéniségek, sugárzik belőlük
az önuralom, az együttérzés, ami a többi embert arra készteti, hogy útmutatást
kérjen tőlük, biztonságot és védelmet. Lelki nagyságuk mindenkit körülölel és
felemel. A természetes vezetők egyedi képességei abban rejlenek, hogy ki tudják
találni, hogyan lehet könnyíteni mások terhein, és ezzel sok ember életén
javítani tudnak. Az erejük és a hatalmuk tudatában is van bennük valami
ártatlanság egyszerűség kedvesség, megbocsátás, amit mások kedvesnek,
megindítónak találnak.
A természetes vezetők mélyen és megingathatatlanul hisznek az életben
Ha ezt a leírást elolvassátok, azt hiszem, nyilvánvalóvá
válik, hogy a vezető beosztást birtokló emberek nagy többsége nem ezeket a
tulajdonságokat hordozza. A vezető beosztás egy cím és felelősség, de ahhoz,
hogy valaki természetes vezetővé váljon, belső többlet értékeinek kell lennie.
A fentiektől függetlenül, a gazdasági vezetők képesség és
személyes értékek tekintetében egy sor olyan tulajdonsággal kell, hogy
rendelkezzenek, ami a sikeres munkájukhoz szükséges. Seregnyi tanulmány és
könyv foglalkozik azzal, hogy mitől lesz sikeres egy főnök. Ebből is közreadunk
néhány tanulságos gondolatot.
Az alábbi felsorolásban azt szedtük pontokba, hogy a sikeres
vezetőket milyen tulajdonságok különböztetik meg a kevésbé eredményes
vezetőktől.
- Intelligencia, tekintetében az átlagon felüli, de nem extrém magas szint a legmegfelelőbb. Fontos, hogy egy vezető képes legyen absztrakt és komplex problémák megoldására is.
- Együttműködési készség, szintén nagyon fontos lehet, mivel az eredmények eléréséhez a vezetőnek együtt kell dolgoznia másokkal.
- Felelősségvállalás, önállóság egy vezetőnél nélkülözhetetlen, mivel a vezetői szerep egyik alapvető elvárása, hogy a vezető vállalja a felelősséget a feladatok végrehajtásáért.
- A döntésképesség a sikeres vezető egyik legfontosabb jellemzője, mivel a vezetőnek kell mérlegelnie a különböző információkat, majd ez alapján a végső döntést meghoznia.
- Kezdeményezőkészségre leginkább azért van szükség, mivel a vezetőnek kell felismernie, hogy mikor van szükség cselekvésre, változtatásra, és ezen folyamatok beindításában központi szerepe van.
- Az eredményességre törekvés a megfelelő célok kitűzésével és elérésével a szervezeti hatékonyság biztosításának egyik alapvető kritériuma.
- Az emberekkel való bánásmód a kollégák megértését, meghallgatását, meggyőzését és ösztönzését foglalhatja magában, amelyek nélkül a vezető nehezen tudná elérni, hogy beosztottjai a megfelelő eredményt érjék el.
A vezetői tevékenység nagyon összetett, számtalan funkciót
foglal magában. A tervezés, az információk gyűjtése, értékelése, továbbítása, a
szervezés, a döntés, a végrehajtás irányítása, a vezetett emberek motiválása,
és értékelése, a feladat-végrehajtás és az eredmények ellenőrzése.
A TERVEZÉS
A tervezés magában foglalja a jövőre vonatkozó
elképzeléseket, a célok megfogalmazását, a célok eléréséhez szükséges
tevékenységek, feladatok, eszközök, erőforrások meghatározását. A taktikai
tervek rövidebb távra szólnak és egy konkrét eredmény eléréséhez szükséges
részfeladatokat foglalják magukban, míg az operatív tervek a napi, heti
feladatok megvalósítására vonatkoznak. A stratégiai tervezés során a vezetés
figyelembe veszi a környezeti lehetőségeket és veszélyeket, valamint a
szervezet erősségeit és gyengeségeit. Fontos, hogy a szervezetek és vezetőik
világos küldetéstudattal, jövőképpel és egyértelmű célokkal rendelkezzenek.
TÁJÉKOZÓDÁS ÉS TÁJÉKOZTATÁS
Az információ gyűjtése, rendszerezése és továbbítása szintén
a vezetők alapvető tevékenysége. A tervezéshez, a szervezéshez, a
döntéshozatalhoz, az irányításhoz, a kollégák motiválásához, tájékoztatásához,
teljesítményük visszajelzéséhez nélkülözhetetlen a szükséges információk
megszerzése valamint továbbítása. A tájékozódás és a tájékoztatás tehát minden
vezetői tevékenység nélkülözhetetlen eleme, így a vezetőknél a megfelelő
szóbeli és írásbeli kommunikációs képesség nagyon fontos ahhoz, hogy a vezető
eredményesen tudja ellátni a feladatait.
A HELYZETELEMZÉS
A helyzetelemzés során a szükséges információk begyűjtése
után értékelésre kerülnek a vállalat erősségei, gyengeségei (belső tényezők),
valamint a külső környezetben rejlő lehetőségek és veszélyek. A
helyzetelemzésre mindenképpen szükség van ahhoz, hogy a környezet kihívásaira,
a veszélyekre és a lehetőségekre a belső erőforrások pozitívumait, erősségeit
kihasználva megfelelően tudjon a szervezet reagálni. A vezetőknek ezt a
feladatot a külső és a belső környezet jellemzőinek és a vezetői szint
függvényében eltérő gyakorisággal kell végrehajtani.
A DÖNTÉSHOZÁS
A döntéshozatal a legfontosabb vezetői feladatok közé
tartozik. A vezetőnek a döntési alternatívák közül a legmegfelelőbbet kell
választaniuk, figyelembe véve a rendelkezésre álló információkat, az időt, az
erőforrásokat és a lehetséges következményeket. Egy-egy rosszul meghozott
döntés visszafordíthatatlan következményekkel járhat, ezért a vezetőknek olyan
elemző és strukturáló képességre van szükségük, amikkel a legoptimálisabb
döntések meghozatalára képesek. Jó hír, hogy ez a képesség tanulható és a
vezetői gyakorlattal fejlődik.
SZERVEZÉS, KOORDINÁCIÓ
A döntés meghozatala után a vezetőnek a kitűzött cél elérése
érdekében meg kell szerveznie a munkafolyamatot, úgy hogy figyelembe vegye a
rendelkezésre álló időt és emberi erőforrásokat, valamint a szükséges anyagokat
és eszközöket. A munkaszervezés során a vezető meghatározza, hogy a dolgozók
mit csináljanak, hogyan tegyék azt, milyen eszközöket használjanak, kivel
dolgozzanak együtt, milyen információkat kell megszerezniük és továbbítaniuk a
munkavégzés során.
A VÉGREHAJTÁS IRÁNYÍTÁSA, A KOLLÉGÁK MOTIVÁLÁSA
A dolgozók és a munkafolyamatok irányítása során a vezető
biztosítja a kitűzött célok elérését, úgy hogy gondoskodik a cél eléréséhez
szükséges feltételekről, a dolgozók irányításáról, motiválásáról, valamint
szükség esetén a szükséges változtatásokról. Az irányítás esetében a
beosztottak a helyzet és a feladatok jellemzőinek függvényében követik a vezető
utasításait. A helyesen megválasztott vezetési stílus jelentős mértékben
meghatározza a célok elérést, a szervezet eredményes működését. A vezetési
stílus tekintetében meghatározó, hogy milyen mértékben kapcsolat-, illetve
feladatorientált a vezető, valamint, hogy mennyire vonja be beosztottjait a
döntéshozatali folyamatba.
ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS
A célok elérése, a megfelelő teljesítmény biztosítása
érdekében szükség van egyéni és szervezeti szinten is az eredmények
ellenőrzésére. Az ellenőrzés során a vezető összeveti az eredményeket a
célokkal, aminek következtében azonosíthatóvá válik a változtatás
szükségessége. A dolgozók teljesítményértékelése a vezetői feladatok egyike.
Ahhoz, hogy a kollégák értékelése ösztönzőleg hasson, ismét a megfelelő
módszerek, és stílus megtanulása szükséges.
A vezetői tehetség és képességek megítélése jelentősen változott
az utóbbi időben. A „Nagy Ember” kép helyett a kreatív vezető tulajdonságai
kerültek előtérbe. A vezető a hagyományos szemléletben karizmatikus és hősies
egyéniség, aki kontrollt gyakorol a környezete felett, a
konfliktusokat elfojtja. A mai valóságnak jobban megfelelő vezető képe egészen
más. A kreatív vezető kihozza az emberekből a maximumot, megtalálja azokat a
pontokat, amelyek mindenkinek nyereséget jelentenek, a dolgokat működésben
tartja, és a konfliktusokat kezeli, nem pedig elfojtja (Sisk, 1993). A
demokratikus társadalmak a kreatív vezetést részesítik előnyben, és a kreatív
vezetői tulajdonságokat hangsúlyozzák, de tudomásul kell venni, hogy különösen
az alacsonyabb kulturáltságú néprétegeknél és népeknél az erőszakos,
befolyásoló és kontrolláló vezetők sokkal sikeresebbek lehetnek. Mindazonáltal,
mint tehetségtípus, a kreatív vezető elismerten kiemelkedő képességű egyéniség.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés