Írta: Wéber Anikó
Egy középiskolás
diáklány konferenciát szervezett, hogy megmutassa: egy nő is lehet sikeres a
természettudományos és informatikai pályán. Egy tizenéves fiú a japán animéket
nézve elhatározta: megtanul japánul, és vállalkozott rá, hogy egy évet tölt
távol a családjától, minden nap este hétig egy japán iskolában, hogy
megvalósítsa álmát. Egy kislány a csillagászati lexikont nézegetve megijedt,
hogy nem tudja túlszárnyalni a hatalmas számokat, mégis megpróbálta a
lehetetlent. Mi a közös bennük? Nem csak álmodni mernek – meg is tudják
valósítani céljaikat.
Amióta újságíróként
dolgozom, sok tehetséges, sikeres diákkal találkozom. Lenyűgöz, hogy ilyen
fiatalon milyen céltudatosak, és milyen jól boldogulnak a világban.
Tehetségesek és gazdagok. Na, nem pénzben, hanem tapasztalatban, tudásban és
vágyban: hogy jobbak lehessenek és megvalósíthassák álmaikat. Tudják, hogy
ehhez kevés az ábrándozás. Rengeteg munkába, energiába, lemondásba, időbe
kerül, amíg elérhetnek valamit, és a folyamat során meg kell küzdeniük
önmagukkal. Mégis vállalják, méghozzá irigylésre méltó könnyedséggel, látszólag
aggodalmak nélkül.
Ezzel szemben az én
generációm (Y) – ha körbenézek – tele van félelmekkel, szorongással, kétellyel.
Mertünk ugyan álmodni – szemben szüleink generációjával – de még nem volt, aki
megtanítsa, hogyan valósítsuk meg céljainkat. Így aztán csak keresgélünk:
csalódottan, félve, alig remélve. Az sem ritka, hogy többen az anyukájuk
szoknyájához tapadva, otthon ülve várják a sült galambot. Mintha hiányozna
belőlük az a kitartás, merészség, öntudatosság, ami a következő nemzedékben már
megvan. Akiknek van tehetségük meglátni és megragadni a pillanatot, és van
annyi egójuk, hogy elhiszik: amit álmodnak, azt meg is lehet valósítani.
Mert ha már
elhittük, nem félig kételkedve, hanem teljesen, és komolyan, akkor már a kulcs
is megvan, amivel elérhetjük. Akkor már nem azon töprengünk: hogyan
lehetséges, hanem azon, milyen lépéseket kell megtennem az
eléréséhez. Ezt az Y generációnak most, felnőttként kell megtanulnia. Nem
lehetetlen azonban. Ha a fiatalabbaknak – akik most középiskolások – sikerült,
nekünk is sikerülhet.
Jó lenne, ha minden
ember, minden foglalkozásban: a villamosvezető, a virágárus, mindenki feltenné
a kérdést magának: miért szeretem ezt csinálni? Miért dolgozom minden nap? –
mondja Emese, aki a korábbi tapasztalt előadók után lép pódiumra minden látszólagos
izgalom nélkül, magabiztosan, természetesen, és azonnal felkelti a jelenlevők
figyelmét. Megköszöni a Gábor
Dénes Középiskolai Ösztöndíjat, amivel jutalmazták, majd elmeséli, hogy egy
könyv inspirálta őt gyerekkorában, amelyet a fizikus-csillagász nagypapájától
kapott. Egy csillagászati atlasz, amelyet lapozgatva megrémült a hatalmas
számoktól, amelyeket sosem tud majd meghaladni. Aztán rájött, hogy a számokat
nem is kell, csak a saját természetével, aggályaival kell megküzdenie.
Lehet, hogy ezt
gondolta Balázs is, aki az American Field Service diákcsere
programjával utazott ki Japánba, megküzdve a nyelvi akadályokkal és a
kulturális különbségekkel, vagy Anna is, aki középiskolásan szervezte első
konferenciáját a pályaválasztás előtt álló lányoknak, hogy felhívja a
figyelmüket arra: a nők is lehetnek sikeresek a természettudományos és
informatikai pályán. A rendezvényen több mint 130 lelkes lány leste a szavait a
munkájukban elhivatott és elismert előadónőknek az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Természettudományi Karán. Lehet, hogy mindannyian úgy ültek
ott, tömött sorokban az előadóteremben, hogy arra gondoltak: nekem is
sikerülhet. Ez pedig már a legjobb út a tehetség kibontakoztatásához. Mert
valljuk be: tehetség csak ott születhet, ahol a hit is megvan arra, hogy amit
elképzelünk, az lehetséges.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés