Írta: Szuhai Nóra
Minden ember tehetséges valamiben. Minden emberben lapul egy
egyedi képességhalmaz, ami lehetővé teszi számára, hogy az élete során
kimagaslót alkosson. A szakemberek ezen adottságok összességét nevezik
tehetségnek.
Ahhoz, hogy a tehetség láthatóvá váljon, cselekedni kell. A
cselekvéseink által megjeleníthető minden érzés, gondolat, tudás, intuíció az,
ami az egyediségünket adja. A tehetség kibontakoztatása társadalmilag
elfogadottan olyan értékteremtő alkotás, amit az egyén a cselekvésein keresztül
megél. Ehhez a fogalomkörhöz egyértelműen pozitív érzéseket társítunk. Ilyen a
siker, az alkotás, a boldogság, a jólét, a győzelem. Kevesekben merül fel, hogy
egy kasszafúró is lehet tehetséges, mert ezt a társadalmi normák és a negatív
érzés miatt elvetjük.
A tehetséggel kapcsolatban évtizedes beidegződésekkel élünk,
amiknek vannak helytálló és túlhaladott részei. Rossz beidegződés, hogy az
átlagéletet élő ember, vagy alacsony iskolázottsággal rendelkező, nem
tehetséges. Attól, hogy valaki rossz szocializációs háttérrel rendelkezik, és
nincs módja megélni a tehetségét, vagy nem fejleszti azokat az adottságokat,
amikkel született, még lehet tehetséges. A másik tévhit, hogy a tehetség
már gyermekkorban jelentkezik, és 30-40 évesen már késő ezzel a kérdéssel
foglalkozni. Ez a megállapítás azt feltételezi, hogy erre a korra a
személyiségfejlődés befejeződik, és innentől kezdve stagnál, tehát a kialakult
személyiségben nem történhetnek változások. Ez sem így van. Vannak olyan
kompetenciák (képességek), amik már gyermekkorban felfedezhetőek. Ilyen pl. a
tanulási képesség, a beszéd- és előadói képesség, a mozgáskultúrán belül pl. az
egyensúlyérzék, a kézügyességeknek bizonyos fajtái. Vannak olyan képességek,
képességkombinációk, amik csak később, 10-15 évesen, vagy még később, esetleg
20-30 éves korra állnak össze teljes egészében. Ilyen pl. a vizuális
kreativitás, a nyelvérzék, a tájékozódási képesség, a nevelői képességeknek
bizonyos területei, meggyőző képesség, és sorolhatnám. Aztán vannak olyan
képességek, amik valamilyen hatásra (környezetváltozás, személyes
életvezetésben történő sokk, stb.) jönnek elő az emberekből. Egy példa: egy
kisbaba elvesztése következtében megélt fájdalom és felfokozott érzelmi állapot
következtében egy hölgy elkezdett festeni. Soha nem rajzolt, festett addig. Nem
is tudta, hogy képes erre. Már az első képei is döbbenetes hatással voltak
azokra, akik látták. Csinálta, tanulta, pár éven belül kiállításai nyíltak és a
képei az óta sok otthon falát díszítik. Az én világomban ez is tehetség.
Sokadik tévhit, hogy aki tehetséges, az sikeres is egyben. A tehetséget akkor
lehet sikerre váltani, ha párosul szorgalommal, elkötelezettséggel,
önfegyelemmel, etikus magatartással, szerénységgel, és azzal az elszántsággal,
hogy ki merem tenni a világ elé a bennem lévő értékeket.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés