A Facebook oldalunkon (https://www.facebook.com/legjobbvagyok/) már
többször foglalkoztunk a közösségi médiák használatával. A téma azonban örök és
sokszínű, ezért most a trash posztok témát járjuk körbe.
A mai világban a trash
poszt egy ismert kifejezés, ami nagyon sok jelentéssel bír: trash poszt
challange, mit ettem ma posztok, clickbait cikkek, napi szelfi, photoshop
hazugság, napi idézetek stb.
Nézzük milyen posztokról
is van szó. Először bemutatok egy pozitív példát:
Trash poszt challange:
A kihívás a Reddit nevű
közösségi felületen jelent meg először, ahol egy fiatal srác 2 képet posztolt. Az
egyiken szemét vette körül egy tisztáson, a másodikon ugyanezen a tisztáson áll,
de már szemeteszsákok vannak körülötte. A poszt lényege az volt, hogy az
unatkozó tinédzsereknek új elfoglaltságot adjon. Annak érdekében, hogy
megmozgassa a saját generációját, kitaláltak hozzá egy hashtag-et: #TrashTag.
Rengeteg fiatalhoz jutott el ez a felhívás és ma már több mint 134 ezer
#TrashTag poszt született, ami hatalmas dolog! Azt mutatja, hogy megmozgathatók
a fiatalok egy jó ügy érdekében.
Magyarországon van egy
hasonló megmozdulás, aminek a neve TeSzedd! és ehhez is több ezer ember
csatlakozott mindenféle korosztályból. Nagyon pozitív dolognak tartom ezeket a kezdeményezéseket,
főleg most, mikor látszik, hogy kezd kritikussá válni a hulladék helyzet, és
egyre nagyobbak a klíma problémák. Ezek a projektek pedig felhívják a figyelmet
a szemétszedés fontoságára és arra, hogy nem szabad szemetelni. Tartsuk tisztán
és rendben a környezetünket nem csak magunkért, hanem mindenkiért.
Most néhány negatív:
Mit ettem ma posztok!
Körülbelül 2011-ben
kezdtek megjelenni, amikor a Facebook világméretűre nőte ki magát. Valamiért
mindenki kényszert érzett rá, hogy hirtelen megosszon minden apró dolgot az
életéről. Ebbe beletartozik persze az is, hogy mit evett az adott napon, merre
járt, mit csinált stb. Kérdezem én, aki szintén tizenéves, hogy ez miért jó?
Talán azért, hogy megmutassuk az ismerőseinknek, hogy milyen tökéletesen
beállított kajánk van és hogy esetleg irigykedjenek? Lehet, hogy finomabb úgy
az étel, hogy Instagram és Facebook kompatibilisre állítjuk? Kétlem. Az én
meglátásom az, hogy az emberek azt akarják mutatni a világnak és az
ismerőseiknek, hogy nekik mennyire tökéletes életük van. Szerintem pedig ez
csak egy úgy nevezett filter mert amit kifelé mutatunk az a legnagyobb
százalékban nem igaz!
Napi szelfi!
Az előző témához
kapcsolódóan. Ugye nektek is van olyan ismerősötök, aki minden nap kitesz
magáról egy szelfit?! Az emberek miért érzik szükségét annak, hogy mindennap
megmutassák a világnak, hogy ők mindennap makulátlan sminkben, ruhákban,
tökéletes háttér előtt állnak és boldogok. Ezeken a képeken látszik a
beállítottság és némelyiken a görcsölés is, ami számomra egy jelzés arról, hogy
valami nincs rendjén az illetővel. Ha valóban boldog lenne, valószínűleg nem
kellene napi megerősítésként szétkürtölnie az ismerőseinek az erőltetett
mosolyát.
Engem a napi idézetek
mosolyogtatnak meg, amiket általában a napi szelfik alá tesznek be és legtöbbször
a kettőnek semmi, de semmi köze nincs egymáshoz. Biztosan ismerős nektek is a
felállás, hogy van egy agyon photoshopolt szelfi esetleg tükör szelfi, ami
tökéletesen be van állítva és alá tesznek egy világ megváltó idézetet. Persze
ha akarod se tudod megtalálni az összekötő szállat a kettő között, mert nincs.
De az is lehet, hogy csak én nem értem a művészetnek ezt a magas fokát.
Photoshop:
A mai világban körülbelül
100-ból 1 kép nincs agyonfilterezve vagy photosopolva, amit a felhasználok azért
tesznek, hogy az adott kép „tökéletes” legyen. Amivel általában azt érik el,
hogy borzasztóan mű lesz az egész kép. Ez szerintem szomorú, mert az emberek nem vállalják fel magukat. Sőt, azért
is, mert ezzel azt érik el, hogy a fiatalabb generáció, esetleg az önbizalomhiányos
emberek úgy érzik, úgy kell kinézniük, mint azoknak az embereknek, akik azokon
a tökéletesen beállított felvételeken szerepelnek. Szegények nem tudják, hogy
pont azoknak az embereknek vannak önértékelési problémáik, akik agyon
photosoppolt képekkel tündökölnek.
Clickbait cikkek:
A mai sajtó egyik
eszköze, amivel ráveszik az embereket, hogy nyissanak meg olyan cikkeket,
amiknek igazából semmilyen hír értéke nincsen. Egy kíváncsiságot ébresztő,
érzelmeket felkavaró címet adnak, ami egyáltalán nem fedi le a valóságot. Olyan
címmel is találkozhattok, ami teljen mértékben polgárpukkasztó de nincsen
valóság alapja. Mi mozgatja az ilyen cikkek íróit? A pénz. Minden klikknek,
kattintásnak az, oldalon töltött másodpercnek forintban kifejezhető haszna van.
Jól tudják ezt a feltöltők. De vajon ti is?
Mára ennyi, ha érdekel
titeket a téma akkor tartsatok velem a következő cikknél is.
Készítette: Deák
Viktória
„Ezt a cikket a „Legjobb vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú
Nonprofit Kft. gyakornoka írta. Számunkra nagyon fontosak a fiatalok.
Elsődleges célunk az önismeretük fejlesztése, aminek eredményeként felismerik,
és elfogadják a tehetségüket. Munkatársaink - coachok és pszichológusok -
tréningeket fejlesztenek, és a Tehetségmentor Programunkban személyre szabott
tanácsokkal, mentorálással is támogatják a részt vevőket. Munkánkat önkéntesek
és gyakornokok segítik.”
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés