Tags

Featured Posts

Random Posts

Recent Posts

2017. május 9., kedd

Hogyan tanulj hatékonyan?

Írta: Vadóc Tamás


Az új ismeretek elsajátítása már fiatalkorban elkezdődik. Ahogy kisbabaként először kúszni, majd járni tanulunk meg, majd óvodásként a cipőfűzőnk bekötése és az evőeszközök megfelelő használata jelent kihívást, úgy néhány éven belül elkezdik pumpálni belénk a sokszor végtelennek tűnő tananyagot, különböző ismereteket, melyekből fiatal felnőttként szelektálhatjuk, mi az, amit használni szeretnénk a jövőben, és mi az, amit csak az érettségi, vagy a dolgozatok megírásáig jegyeztünk meg.

Azonban több tanulmány is született, mely arra próbálja felhívni az emberek figyelmét, hogy tanulni is meg kell tanulni. Sokak azt hiszik, hogy a tanulás abból áll, hogy görnyedten a könyveinket, jegyzeteinket magoljuk, miközben sokszor nem is értjük, hogy mit is olvasunk. Másik probléma, amikor a szoba hőmérséklete vagy fagypont közeli, vagy épp csak nem sülne meg a tojás a bőrünkön. Azt sem kell ugyebár megemlítenem, amikor kényelmesen befekszünk az ágyba, és „meglepő” mód 10 perc alatt elnyom minket az álom, vagy hirtelen a bomló fal izgalmasabbnak tűnik, mint a tananyag.

Ez a cikk főképp személyes és más emberek tapasztalatait, de emellett tudományos kísérletek, felmérések eredményeit is szemlélteti azért, hogy nem csak egyetemistaként, de már fiatalabb korban is el tudjuk sajátítani a tanulás művészetét.

1. Hőmérséklet

Mielőtt akármilyen véleménynek, vagy felmérésnek utánanéztem volna, rögtön ez volt az első olyan pont, amely eszembe jutott, és nem véletlen raktam be rögtön a felsorolás legelejére.
Visszagondolva nem csoda, hogy nem szerettem a kötelező nyári olvasmányokat, és nem csak azért, mert épp unalmas, vagy nem túl kedvelt témát dolgozott fel, de azért sem, mert az év legmelegebb időszakában kellett volna az agyam tornáztatni. Amikor a bőven 20 fok feletti szobában, és jóval 30 fok feletti szabadtéren szeretnénk valamit tanulni, észrevesszük, hogy 5-10 perc olvasás után nehézzé válik a koncentrálás, a figyelemösszpontosítás, esetleg a fejünk is megfájdul, stb.. Épp ezért nagyon fontos, hogy megfelelő hőmérséklet legyen a szobában, vagy a helyiségben, ahol tanulunk – ne is fázzunk, de ne is legyen melegünk.

2. Ruházat

Szintén egyéni pont, melyet érdekes módon nem szoktak felsorolni a különböző oldalak. Nem kell túlságosan megmagyarázni, amikor azt mondom, hogy ünneplőben, szoros, feszes ruházatban jóval nehezebben tudunk tanulni, mint kellemes, lenge öltözékben. Testünk is ugyanúgy igényli a megfelelő szellőzést, melyet ezek a ruhák sokszor nem biztosítanak, így néhány perc után mocorogni kezdünk, kényelmetlenül érezzük magunkat, nem tudunk összpontosítani.

3. Ne részletezzük – De igen!

Habár ez egyéni preferencia, én inkább úgy látom, hogy hacsak nem nagy mennyiségű tananyagot kell rövid időn belül elsajátítanunk, érdemesebb felosztani az anyagot, és megfelelően beosztani azt. Ne próbáljuk meg az egész periódusos rendszert egyszerre megtanulni, hanem tanuljunk meg először csak 1-2 oszlopot, majd ha ezek mennek, akkor kis szünet után az előbbiekhez fokozatosan újabb oszlopokat tanulhatunk meg. Fontos, hogy az új ismeretekhez vegyük hozzá a korábban megtanultakat, különben az újabban tanultak kiszorítják a régebbieket.

4. Keressünk más helyet a tanuláshoz

Bizonyított tény, hogy sokkal hatékonyabban tanulunk akkor, ha nem mindig ugyanazt a helyet választjuk a tanuláshoz. Agyunk jobban rááll új ismeretek elsajátítására, ha a könyvtár után egy kávézóban, vagy parkban, vagy akár a mosdóban olvasunk valamit. Ha eddig a kényelmes ágyunkon tanultunk, próbáljuk ki, hogyan funkcionál agyunk az újabb helyeken.

5. Látsz, vagy hallasz?

Teszteld le, hogy hogyan tudod a legjobban megtanulni a tananyagot. Néhányan inkább mindent többször leírnak újra és újra, hogy egyre több részlet ragadjon meg minden alkalommal, mások pedig jobban szeretik vagy a tükör előtt felmondani maguknak az addig megtanult tananyagot, vagy pedig sétálnak, fel-alá járkálnak közben, és úgy „hallatják magukkal az anyagot”.

6. Étel, ital

Nem csak a „mit”, hanem a „mennyit” is nagyon fontos, amikor a megfelelő étkezésről és folyadékbevitelről beszélünk. Agyunk jobban funkcionál, ha megfelelő mennyiségű tápanyagot vittünk a szervezetünkbe, ami annyit jelent, hogy nem is éhezünk, de nem is szétpukkad a hasunk az extra menütől, amit megettünk. Az ételnél fontos még az, hogy minőségi, agyserkentő, ne túl nehéz ételekkel terheljük le a gyomrunk, különben kénytelenek leszünk az emésztés hosszú idejét kivárni.
A folyadék is rendkívül fontos. Az emberek eleve sokkal kevesebb folyadékot isznak, mint amennyire szükségük lenne, de tanuláskor még fontosabb, hogy hidratáljuk a szervezetünket. Sokan a kávéra esküsznek, vagy az energiaitalra, amiért rövid időn belül megdobja az éberségi szintet, azonban a koffein folyadékmegvonó hatású, ráadásul az anyagcserét is felgyorsítja, ami még több folyadékveszteséget jelent. Mielőtt nekiállunk tanulni, feltétlen készítsünk a közelünkbe egy üveg hideg vizet, és ne csak akkor igyunk belőle, amikor már szomjasak vagyunk, hanem 5-10 percenként érdemes egyet-egyet belekortyolni.

7. Internem!

„Még gyors megbeszélem ezt a haverokkal Facebookon, majd felmegyek YouTube-ra ezt az 1 videót megnézni, megnézem ennek a sztárnak a Twitter bejegyzéseit, frissítem a nyaralási képeim az Instagramon…”. Ismerős, ugye?
Ha csak nincs szükséged az internetkapcsolatra, akkor akár csatlakozz le a wifiről, akár húzd ki a netkábelt, de ne tedd magadnak lehetővé azt, hogy a tanulásra szánt idődet a világhálón elkalandozva töltsd el.

Ezek a legfontosabb dolgok, melyeket úgy érzem, célszerű a tanuláskor figyelembe venni. Néhány apróbb változtatással rendkívül eredményes, és látványos fejlődést lehet elérni, amelyek nem csak a jegyeinken, de a tanuláshoz való hozzáálláson, az új ismeretek elsajátításához szükséges érdeklődésünkön, és egyéb rendkívül hasznos dolgokon meglátszanak majd.



Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés

Szeretnél értesülni a legfrissebb hírekről?
Iratkozz fel hírlevelünkre! !