Az innováció kérdése az elmúlt évtizedekben
világszerte kiemelt figyelmet kapott mind a kormányzati, mind a szakpolitikák
szintjén. Az „innovatív tanulás és tanítás” támogatását az Európai Unió
változatosan (pl. célzott kutatásokkal, pilot-programok, innovációk közvetlen
támogatásával, jó gyakorlatokat megosztó felületekkel) segíti. A hazai
lehetőségekről, az innováció gyakorlatáról kérdezzük a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Belvárosi Gazdasági Szakgimnázium igazgatóját, Légrádi Zsuzsannát.
Hogyan keletkeznek innovációk a mindennapi tanítási
gyakorlatban?
Minden innováció egy ötlettel
kezdődik, és egy oktatási intézményben a pedagógiai helyzet adja az ötletet. Spontán
helyzet, ha a kolléga egy pedagógiai szituációban úgy érzi, hogy a tananyag
elsajátításakor valami mást vagy valahogyan másképp is meg lehet oldani. Ezt
átgondolva, kidolgozva megszületik valami. Vannak tudatos innovációk, amikor
egy probléma megoldására keresünk új verziókat. Végiggondoljuk, ötletroham
megbeszélést tartunk, és végül kialakul egy újdonság.
Mi segíti, és mi gátolja az oktatási innovációk
fejlődését?
Támogató tényező az, hogy a fenntartó
segíti az ötleteink megvalósítását. Most egy stúdió került megépítésre itt az
intézményünkben, ami a tananyagok digitalizálását, kísérletek bemutatását
segíti. Akadályoztató tényező a tanárok leterheltsége. Mindenki számára
nyilvánvaló, hogy nem egyszerű a jelenlegi terhelés mellett újításokon
dolgozni. Büszke vagyok a tanáraimra azért, mert vállalják ezt a kihívást, és
ötleteikkel új megoldásokkal színesítik az oktatást. Előny, hogy a BGSZC tudásmegosztása a centrumon belül működik. Óralátogatással házon belül tanulunk
egymástól, pedagógiai nyílt napokon való részvétellel sok ötletet hozunk haza a
saját tanítási gyakorlatunkba. Segíti az innovációt a technikai eszközök
fejlődése, mint például a mobilok, de akár a robotok is, amik bekerültek az
oktatásba. Akadályozó emberi tényező - főleg az idősebb kollégák tekintetében -
az újdonságtól való félelem. Nehezen szánják rá magukat az új dolgok
kipróbálására, de ha sikerül, akkor nagyon megszeretik, és sokkal kitartóbban
használják, mint a fiatalok.
Mennyire tartja fontosnak a környezeti fenntarthatóságot
a szervezetek az innovációik kialakításakor?
Az oktatás sajnos környezetromboló
tényező. Nagyon sok papírral dolgozunk, mert pl. egy feladatlap, egy munkafüzet
jellegű interaktív módszer esetén a papír a tanuló kezében van. A szakképzésben
jelenleg nincsenek tankönyvek, ezért a tanárok sok fénymásolatot visznek az órákra.
Megoldásként digitalizálni tudjuk a tananyagokat. A BGSZC legújabb projektje,
hogy mind a 18 tagintézményben elektronikusabbá tegyük a tanórákat. Az
információt digitalizált formában kapják meg a tanulók. Arra törekszünk, hogy
csökkentsük a környezeti terhelést, de az elektronikai hulladékok megjelenése
is romboló. Még nem látom annak a jó gyakorlatát, hogyan lehet az oktatást
környezeti fenntarthatóság figyelembe vételével végezni.
Innovációs tevékenység a szervezeti egységekben? Csak
az oktatás innovációja fontos, vagy ez egy általános szemlélet az Önök
szervezeténél?
Nem csak az oktatás innovációja a
fontos, hanem a szervezet innovációja is. Iskolánknak több mint 69 partnercége
van, amik között vannak kicsik, nagyok és közepes cégek is.
Láthatóan elindult a nagy
cégek területén a szervezet fejlesztés, ami hatással lesz az oktatási
intézményre. A tanulók másfajta szervezeti kultúrát fognak megtanulni a gyakorlati
munkájuk során, amelynek tapasztalatait visszahozzák majd az intézménybe.
Másrészt a jól működő intézmény menedzsmentnek pontosan az lesz majd a
feladata, hogy a partnerekkel a külső kapcsolatokat építse, gyűjtse az
információkat, majd adaptálja az ő szervezeti működésének megfelelő módon. Az
oktatási piacon is verseny van, ezért fontos számunkra is az állandó fejlődés.
Tud-e példát mondani jó gyakorlatra „Z generációs”
fiatalokkal kapcsolatos oktatási/tanulási módszertanok területén?
Itt az intézményben is vannak jó
gyakorlatok, például szabaduló szoba. A pénzügyet oktató tanárok ezt a fajta
tanítási módot nagyon kedvelik összefoglaló témáknál. De a többi képzésben is a
kollégák gyakran használják a dolgozatok írásánál, részfeladatoknál a Kahoot-ot
vagy a Redmentát, melyek szabadon szerkeszthető internetes tesztoldalak. Ezek a
játékosításra kiváló példák. Aktuális témánk, hogy az intézményben tartott órák
száma valószínűleg csökkenni fog, ezért nagyobb hangsúlyt kap majd a diákok
életében az otthoni, online felületen levő tanulás. Feladatunk ennek a
menedzselése. A tanári szerepkör is változik, kevesebb lesz a személyes
kontaktus. A tanár irányító funkciója helyett társ és vezető a tanítási
folyamatban, a közös haladás érdekében. Hangsúlyosabbá válik az együttműködés
és megszűnik az alá-fölé rendelt viszony.
Mennyire célirányos Önöknél az oktatás
innovációja a fiatalok megnyerése, mobilizálása, megtartása érdekében?
Ez az iskola különleges helyet
foglal el a Szakképzési Centrumban is, hiszen a 19 iskola közül az egyetlen
olyan iskola vagyunk, ahol csak érettségi utáni képzés zajlik, és fiatal
felnőttekkel foglalkozunk. Az életkori sajátosságaikból adódóan speciális életvitelükhöz
is alkalmazkodnunk kell. Az egyéni tanulási utak biztosítása mellett a törvényi
szabályozást, is be kell tartanunk. Specialitásunk, hogy minden évet rendkívüli
tanulmányi héttel indítunk, aminek feladata, hogy minél jobban megismerjük a
tanulót és a tanuló is megismerje önmagát, a szakmáját. Ekkor találkozhat a
tanáraival, megismerheti azokat a partnereket, akik a tanulási folyamatában
vele együtt fognak működni. A mi intézményi gondolkodásvilágunk ebből a szempontból
kimagaslóan jó. Hiszem, hogy jól dolgozunk, mert folyamatosan magas a tanulók
érdeklődése az iskola iránt. Ebben a tanévben több mint 1000 tanulót vettünk
fel.
Van ismerete a technikai eszközök
újszerű alkalmazásával járó innovációkról? Ha igen, milyen jó gyakorlatról tud?
A munkaerő-piac oldaláról hozzuk be
az intézménybe azokat a technikákat, amikkel a diákok majd dolgozni fognak. Van
logisztikai felépítésű termünk, amiben a komissiózás és azok szoftvereivel
barátkozhatnak a tanulók. A gazdasági informatikusok a Lego robotok
programozásával foglalkoznak. A VÁM-ügyintézők képzéséhez vámkezelési szoftvert
használunk. Az intézményünknek fontos, hogy a legújabb tudásanyagot adja át a
tanulóknak, amivel helyt tudnak állni végzés után a munkaerő-piacon.
Az innováció bevezetésének hatására milyen
eredményeket értek el, ezek milyen hatással voltak az iskolai/szervezeti
gyakorlat újraformálódására?
A technológiai fejlesztésekben együttműködőek
a cégek. Sok szoftvert kaptunk oktatási célokra, amikért fizetnünk sem kellett.
Azt tapasztaljuk, hogy nő a tanulók motiváltsága, javul a tanuláshoz való
viszonyuk, a képességeikhez, a haladásukhoz jobban tudjuk igazítani az
ismereteket az új technológiáknak köszönhetően.
Tud-e példát mondani arra, hogy az oktatás
innovációjára olyan hálózatot hoztak létre, amelyben helyet kaptak az iskolák,
az iskolafenntartók, az üzleti szféra és/vagy a civil társadalom képviselői?
Esetleg nemzetközi partnerek bevonására is sor került?
A jó gyakorlatok cseréje már Uniós
szinten működik, pl. Erasmus+ projekteken keresztül nemzetközi szinten is. A
partnereink a gazdasági szereplők, az oktatók és a diákok. Képző intézményként
ennek a középpontjában dolgozunk. Az élő kapcsolat is fontos számunkra. Erre
lehetőséget ad pl. egy kerekasztal beszélgetés, ahol az összes résztvevő
megoszthatja a tapasztalatait, a gyakorlatokat, információkat, amikkel az
együttműködés során találkoztak. A
kapcsolódásainkból keletkező információ legalább annyira fontos, mint a belső
tudásmegosztás. Van kollégám, aki ennek az élenjáró képviselője. Ő szervezi a
partneri találkozókat, tudásbázist épít, szorgalmazza az óralátogatásokat.
Vezetőként azt gondolom, hogy ezt csak így lehet csinálni. Nyitottan, folyamatos
megújulásban, együttműködően. Jó gyakorlatokat adni-venni, mert ezzel tudunk jó
oktatási rendszert fönntartani.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés