Írta: Vadóc Tamás
Tudod már, hogy mit
fogsz holnap csinálni? Esetleg azt, hogy holnapután? A teendők végeláthatatlan
listája sokszor olyannyira meg tud minket kavarni, hogy nem tudjuk, az
időnket hogyan lehetne beosztani megfelelően. Arról nem is beszélve, hogy ha
felhalmozódnak a feladataink, mert mindent az utolsó pillanatra hagyunk, akkor
könnyedén kicsúszhatunk a határidőkből. Egyetemistaként azt hiszem nem kell
bemutatnom senkinek, milyen az, amikor a beadandót 23:59-kor adjuk le, pontosan
1 perccel a sípszó előtt, vagy amikor azt kell számolgatni, hogy melyik tárgy
nem olyan fontos, hiszen a pocsék időbeosztás miatt nem tudtunk megfelelően,
vagy egyáltalán haladni. Az ilyen „áldozathozatal” elkerülése érdekében
célszerű ugyanúgy beosztani a napjainkat – akárcsak a sikeres emberek.
A legtöbb sikeres
ember annak köszönheti azt, hogy fejfájás nélkül fekszik le és kel fel aludni,
hogy pontosan tudják, mi az, amit aznap meg kell tenniük és mi az, ami számukra
a teljesítési kvóta arra a napra. Ennek megfelelően megpróbáltam ugyanezt
megtenni, félig-meddig bevált, félig-meddig viszont nem. Szeretném felsorolni,
mi volt a bökkenő, hogyan lehet azokat a hibákat elkerülni, amiket én szerettem
volna, és meggyőzni titeket arról, hogy osszátok be megfelelően az időtöket, ha
azt szeretnétek, hogy ne a spontaneitás okozta problémákba ütközzetek.
Hosszú éveken át nem
terveztem előre, „lesz, ami lesz” alapon tudtam le a teendőimet, és elfogadtam,
ha néha nem sikerült megcsinálnom valamit, vagy épp semmit, mert azt hittem, ez
a normális, és mivel sok ilyen sorstársam volt, ezért nem tulajdonítottam neki
túl nagy figyelmet. Ahogy azonban haladtunk előre az időben, egyre jobban
kezdett zavarni, hogy folyton falnak ütközök, amikor határidőre kellett
beadandókat készítenem, ZH-kra készülnöm, vizsgákra a végeláthatatlan
tananyagot megtanulni, önképeznem magam, és ha százalékolnom kellett volna
magam, hogy hogyan sikerült teljesítenem az összes teendőt, nagyjából 25-30%-ra
tudtam volna magam rakni. Ekkor döntöttem el, hogy változtatok.
Azt már tudtam, hogy
minden naptár felesleges, ha teljesen üres, és ennek megfelelően izgatottan
kezdtem el írogatni magamnak a teendőim, ami ijesztően sok lett, mire a végére
írtam. Vagy lekörmöltem, vagy legépeltem a dolgokat, amiket szerettem volna, a
lényeg, hogy kézzel fogható, vagy szemmel látható eredménye legyen annak, hogy
igenis foglalkoztam a teendőimmel, és hajlandóságot mutattam arra, hogy el is
végezzem őket.
Az első nagy hibám ott
volt, hogy azt hittem, 3 felé tudok szakadni, és hogy 1 hét minimum 300 órából
áll. Nagyon szépen beosztottam a napjaimat, a gond azonban az volt, hogy
olyannyira túlbecsültem azt, hogy mennyi mindent tudok elvégezni, hogy végül
mire végeztem a „Hétfő”-vel, már csütörtök volt, emiatt ideges, frusztrált
voltam, hiszen az elvárásaimhoz képest alulteljesítettem. Ekkor dobtam a kukába
azt az ötletet, hogy én tervezgetek, és első nekifutásra fel is adtam. Adtam
magamnak 1 hetet, majd megpróbáltam újra.
Mikor már végre
sikerült megfelelő (emberi) mennyiségű teendőt összeírnom magamnak, azt vettem
észre, hogy a feladataim elvégzése helyett a kis listámat írogatom, hogy mit
kellene, hogyan, s miképp elvégeznem. Ismeritek azt az érzést, amikor
tanulnotok kéne, de hirtelen jó ötlet még egyet enni előtte, takarítani, videót
megnézni, rajzolgatni? Ugyanez volt a tervezéssel. Lélekben megnyugtattam
magam, hogy mivel a teendőkkel foglalkozom, ezért jól csinálom, amit csinálok,
valójában pedig csak kifogás volt a lista írása arra, hogy ne kelljen a
ténylegesen elvégzendő dolgaimmal foglalkoznom.
Ezen hibákból tanulva,
nemrég elkezdtem egy kicsit módosítani az új to-do listámon. Már nem 150
teendővel és minimális alvással képzelem el a hétfő-vasárnap időszakom, és nem
rajzolgatok kis figurákat a papíromra, hogy addig is mással törődjek, hanem
inkább csak összeírom, amiket el kellene végeznem, és melléjük írom a
határidőt, ez által mindig tudom, mit mikorra kell megcsinálnom, be tudom
magamnak fejben osztani, hogy mire mennyi időt és energiát kell szánnom, hogy
időben végezzek. Sajnos még mindig akadnak itt-ott bökkenők, de úgy érzem,
hatalmas nagy segítség az, ha megkönnyítem a magam dolgát azzal, hogy nem
mindent fejben tárolok, és nem sokkal a határidő lejárta előtt, vagy után jut
eszembe, hogy „hoppá, ez még hátra van”, vagy pedig már kimaradt.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés