Írta: Sági András
Gucci, Chanel, Prada, Apple. Csak párat említek a legsikeresebb márkák közül, melyeknek az értéke a több milliárd dollárt is
eléri. Ezek
a cégek
tonnaszámra gyártják a
luxuscikkeket a tehetős vásárlóknak,
akik fejvesztve rohannak az üzletekbe a legújabb kínálatért.
Kérdem
én:
szükségük
van az embereknek az ilyesfajta luxusra? Tényleg nagy különbséget tesz az, hogy milyen márkájú a termék és hogy mennyibe kerül? Ezt mindenki saját maga döntse el.
Vannak olyan
emberek, akiknek vagy nem telik, vagy nincs arra igényük, hogy ezeket a luxuscikkeket megvásárolják, ők
beérik az olcsóbb, kevésbé
túlárazott márkákkal is. Spórolni sosem árt, sőt, az se baj, ha nem a legdrágább terméket vesszük meg, szóval ezt is meg lehet érteni.
Azt
viszont nem tudom megérteni,, hogy manapság, legfőképp az Y és a Z generáció
tagjai szinte kasztrendszerbe sorolják önmagukat ezek a tárgyak birtoklása
(vagy nem birtoklása) alapján. Én, mint kisvárosi lakos, eddigi életem nagy részében
a lokális kínai boltban vettem a ruháimat, és kijelentem: élek és virulok. A
ruháim tiszták, nem szétfoszlottak vagy szakadtak, s nem
is nézek ki úgy, mint egy cirkuszi bohóc.
Nekem ezek megfelelnek; hazudnék,
ha azt mondanám,
nem vágyom
a sokkal drágább, fényűzőbb árucikkekre olykor-olykor, mert ez nem
igaz, de nem tartom ezeket szükségletnek. A 80 000 forintos kabát és a 6 000 forintos kabát
ugyanúgy kényelmes, kellemes kinézetű és tiszta. Én a 6 000 forintosat választom, mert azt a 74 000 forintot sokkal jobb, értelmesebb módon tudom elkölteni.
A fentiek alapján tehát legalább két rétegbe lehet sorolni az embereket:
luxusban élőkre
és
normál
körülményekhez szokottakra. Ez eddig oké, mindenkinek a saját magánügye, mire és hogyan költi a keresetét. Az viszont nem oké, hogy vannak olyan emberek, akik a
luxuscikkeket státuszszimbólumként használják, ezzel lenézve másnak az ugyanolyan jól funkcionáló, olcsóbb ruházatát és/vagy elektronikus cikkét, mert úgy gondolják, hogy a luxus által felsőbbrendű lények a többieknél. Ezek az emberek abban tévednek, hogy a piaci márkákhoz kötik a saját értéküket. Szerintem az embert a belsője,
viselkedése,
személyisége, értékrendje határozza meg, nem pedig a ruházatának az ára.
Véleményem szerint, hála a médiának és az agyonreklámozott termékeknek, a Z generáció tagjai úgy nőnek fel, hogy a márkákban, a luxusban, a sok pénzben látják a
boldogságot,
s ezeknek a vágyakozó embereknek ez a státuszszimbólum egy olyan elérhetetlen álom, ami feleslegesen hergeli
őket. Persze ne legyünk
álszentek,
a pénz
igenis fontos a mindennapjainkban, szinte az a mozgatórugója az életnek, viszont ideje lenne
megjegyezni egyszer és
mindenkorra: a luxus, a márka,
a pénz
nem boldogít.
A család,
a barátok,
a különféle kapcsolatok és a szeretet, igen.
Nincsenek megjegyzések:
Írj megjegyzés